Nordkapp - søndag den 23.07.2006

Seskarö Camping

Der var deklareret hviledag.

Vejret var dejligt og vi blev vækket af solen. I nat havde vi slået telt op, så det kunne blive tørt og fungere som soveplads for Marie og mig.

Så der var god tid til at slappe af omkring morgenmaden.

Formiddagen gik med at solbade, læse, skrive dagbog og for Lasses vedkommende jagte insekter med en "insektketcher" med strøm i. Op af formiddagen var der almen lyst til at bade. Det var kun Lasse og mig, der ikke havde den store lyst.

Alle mand ned til stranden, og de modige gik i vandet. Det tog lidt lang tid at komme under. Dels fordi der var forholdsvis lavvandet og dels fordi vandet var ret koldt. Stranden var lidt speciel. Ikke ret stor. En del sand, mange sten i alle størrelser og flere spændende træer, der så lidt subtropiske ud. Der kunne godt minde lidt om en strand i Thailand. Efter den korte badetur var der dømt istid. Campingpladsens butik havde et meget sparsomt udvalg generelt set. Men hvad angik is, har jeg ikke set så stort et udvalg længe.

Frokosten stod for døren efter en lille time. Lidt grove brød blev lunet i ovnen. Mens vi sad og solede os, dukkede en svensk dame op. Hun solgte friskplukkede jordbær for 30 kr. pr. pose. Vi måtte have et par poser... Så manglede vi fløde...

Jeg trængte til at få rørt benene og gjorde klar til at gå en tur til nærmeste købmand, der lå ca. 3 km. borte. Bevæbnet med min fototaske, monotripod og 200 svenske kroner begav jeg mig af sted. Jeg håbede selvfølgelig at få et par gode billeder af elsdyr i deres rette element. Jeg var ikke nået ret langt, før det begyndte at buldre i det fjerne. Mørke skyer trak op og erstattede den flotte blå himmel. Nu var jeg kommet godt af sted, så et par dråber vand kunne ikke skade. Efter en god halv time nåede jeg frem til butikken.

Regnen var ikke begyndt endnu. Jeg gik ind i den lille men dog velassorterede butik og fik handlet ind. Jeg nåede ca. 1 km. tilbage, da de første dråber faldt. Det var efterhånden ved at være godt mørkt og det buldrede højlydt omkring mig. Jeg begyndte at løbe. Jeg tænkte mest på mit fotoudstyr. Vand og elektronik går ikke så godt i spænd sammen.

Da jeg nåede campingpladsen, regnede det pænt, men jeg var ikke helt gennemblødt...

Aftensmaden bestod af grillede bøffer, pølser og forskellige salater. Den rene luksus. Regnen var hurtigt drevet over, så vi kunne sidde og nyde maden. Vi havde aftalt at gå tidligt i seng og stå tidligt op næste morgen.

Så vi kravlede til køjs et pænt stykke tid før midnat.